SVETOZOR

Internetový magazín prinášajúci odborné články s prevažne trvalou alebo dlhodobou platnosťou

Ronald Reagan: Sovietsky zväz je ríša zla

Ronald Reagan

8. marec 1983

Ronald Reagan v prejave, ktorý predniesol 8. marca 1983 Národnej asociácii evanjelikov v Orlande na Floride, označil Sovietský zväz za ríšu zla, „evil empire“. Občas sa vyskytuje aj tvrdenie, že termín „ríša zla“ Ronald Reagan použil aj v prejave pred Britskou Dolnou snemovňou v Londýne, v júni 1982, avšak vtedy tento termín nepoužil, použil slovo totalitarizmus.



Prezident Ronald Reagan

Prezidentský portrét Ronalda Reagana z roku 1985


Úplné znenie prejavu, v ktorom Ronald Reagan nazval Sovietsky zväz ríšou zla.



[1] Prezident Reagan: Ďakujem...[Potlesk]...Ďakujem veľmi pekne...Ďakujem veľmi pekne...[Potlesk utíchne]...Ďakujem veľmi pekne...a reverend Clergy všetci a senátor Hawkins, vážení členovia floridskej kongresovej delegácie a vy všetci:

[2] Nemôžem ti povedať, ako si ma svojím privítaním zahrial pri srdci. Som rád, že som tu dnes.

[3] Tí z vás v Národnom združení evanjelikov sú známi svojou duchovnou a humanitárnou prácou. A bol by som obzvlášť ľahostajný, keby som práve teraz nesplnil jeden osobný dlh vďačnosti. Ďakujem za vaše modlitby. Nancy a ja sme ich prítomnosť cítili mnohokrát mnohými spôsobmi. A verte mi, pre nás urobili rozdiel.

[4] Jedného dňa sa ma vo východnej miestnosti Bieleho domu na stretnutí niekto spýtal, či viem o všetkých ľuďoch, ktorí sa tam vonku modlia za prezidenta. A ja som musel povedať: „Áno, som. cítil som to. Verím v modlitbu príhovoru.“ Ale nemohol som nepovedať tomu pýtajúcemu sa, keď položil otázku, že – alebo im aspoň povedať, že ak niekedy, keď sa modlil, dostal obsadzovací signál, pred ním som bol len ja. [Smiech] Myslím, že chápem, ako sa Abraham Lincoln cítil, keď povedal: „Veľakrát ma zrazilo na kolená ohromujúce presvedčenie, že už nemám kam ísť.“

[5] Od radosti a dobrého pocitu z tejto konferencie odchádzam na politickú recepciu. Teraz, [Smiech] Neviem prečo, ale ten kúsok plánovania mi pripomína príbeh – [Smiech] – o ktorý sa s vami podelím:

[6] Evanjelický kazateľ a politik jedného dňa spoločne prišli k nebeskej bráne. A svätý Peter, po vykonaní všetkých potrebných formalít, ich vzal do rúk, aby im ukázal, kde budú ich ubytovne. A vzal ich do malej, jedinej izby s posteľou, stoličkou a stolom a povedal, že toto je pre duchovného. A politik mal trochu obavy, čo ho môže čakať. A nemohol tomu uveriť, keď sa svätý Peter zastavil pred krásnym kaštieľom s krásnym pozemkom... s mnohými služobníctvom a povedal mu, že toto bude jeho kajuta.

[7] A nemohol sa nespýtať, povedal: "Ale počkaj, ako - niečo sa stalo - ako získam toto sídlo, zatiaľ čo ten dobrý a svätý muž má iba jednu izbu?" A svätý Peter povedal: „Musíte pochopiť, ako sa tu veci majú. Máme tisíce a tisíce duchovných. Ste prvým politikom, ktorý to dokázal." [Smiech a potlesk]

[8] Ale nechcem prispievať k stereotypu. [Smiech] Takže vám hovorím, že vo verejnom živote, vrátane súčasnej spoločnosti, je veľké množstvo bohabojných, oddaných, vznešených mužov a žien. A áno, potrebujeme vašu pomoc, aby sme mali stále na pamäti myšlienky a princípy, ktoré nás priviedli do verejnej arény. Základom týchto ideálov a princípov je... oddanosť slobode a osobnej slobode, ktorá je sama osebe založená na oveľa hlbšom poznaní, že sloboda prosperuje len tam, kde sa zanietene hľadajú a pokorne prijímajú Božie požehnania (nesprávne vyslovuje a opravuje sa).

[9] Americký experiment v demokracii spočíva na tomto pohľade. Jeho objav bol veľkým triumfom našich otcov zakladateľov, ktorý vyjadril William Penn, keď povedal: „Ak nás nebude riadiť Boh, musia nás riadiť tyrani. Pri vysvetľovaní neodňateľných práv ľudí Jefferson povedal: "Boh, ktorý nám dal život, nám zároveň dal slobodu." A bol to George Washington, ktorý povedal, že „zo všetkých dispozícií a zvykov, ktoré vedú k politickej prosperite, sú náboženstvo a morálka nepostrádateľnou podporou“.

[10] A napokon, ten najbystrejší zo všetkých pozorovateľov americkej demokracie, Alexis de Tocqueville, to povedal výrečne, po tom, čo sa dal do pátrania po tajomstve veľkosti a geniality Ameriky – a povedal: „Nie, kým som nešiel do kostolov Ameriky a počul som jej kazateľnice horiace spravodlivosťou, či som pochopil veľkosť a genialitu Ameriky. Amerika je dobrá. A ak Amerika niekedy prestane byť dobrá, Amerika prestane byť skvelá." [potlesk]

[11] No, ja som... [Potlesk] ..No, som rád, že som tu dnes s vami, ktorí udržiavate Ameriku skvelou tým, že ju udržiavate v dobrom. Len vďaka vašej práci a modlitbám a modlitbám miliónov ďalších môžeme dúfať, že prežijeme toto nebezpečné storočie a udržíme pri živote tento experiment v slobode, túto poslednú najlepšiu nádej človeka.

[12] Chcem, aby ste vedeli, že táto administratíva je motivovaná politickou filozofiou, ktorá vidí veľkosť Ameriky vo vás, jej ľuďoch a vo vašich rodinách, kostoloch, štvrtiach, komunitách – inštitúciách, ktoré podporujú a živia hodnoty, ako je záujem o iných a rešpektovanie právneho štátu pod Bohom.

[13] Nemusím vám teraz hovoriť, že nás to stavia do opozície alebo prinajmenšom do protikladu s prevládajúcim postojom mnohých, ktorí sa priklonili k novodobému sekularizmu a odhodili osvedčené a časom overené hodnoty, na ktorých je založená samotná naša civilizácia. Bez ohľadu na to, aké dobré úmysly majú, ich hodnotový systém je radikálne odlišný od systému väčšiny Američanov. A zatiaľ čo vyhlasujú, že nás oslobodzujú od povier z minulosti, vzali si na seba úlohu dohliadať na nás vládnymi pravidlami a nariadeniami. Niekedy sú ich hlasy hlasnejšie ako naše, ale ešte nie sú väčšinou. [potlesk]

[14] Príklad tejto hlasovej prevahy je evidentný v spore, ktorý teraz prebieha vo Washingtone. A keďže som zapojený, čakal som, že sa ozvem od rodičov mladej Ameriky. Ako ďaleko sú ochotní zájsť, keď dajú vláde svoje rodičovské výsady?

[15] Dovoľte mi uviesť prípad tak stručne a jednoducho, ako len viem. Organizácia občanov, úprimne motivovaných, hlboko znepokojených nárastom nelegitímnych pôrodov a potratov, do ktorých sú zapojené dievčatá hlboko pod hranicou dospelosti, pred časom vytvorila celoštátnu sieť kliník, ktoré ponúkajú pomoc týmto dievčatám a dúfajme, že túto situáciu zmiernia. A teraz mi dovoľte povedať, že nemám za zlé ich zámer. Vo svojej dobre mienenej snahe sa však tieto kliniky rozhodli poskytovať poradenstvo a antikoncepčné lieky a zariadenia maloletým dievčatám bez vedomia ich rodičov.

[16] Už niekoľko rokov federálna vláda pomáha finančnými prostriedkami na dotovanie týchto kliník. Pri zabezpečovaní toho Kongres rozhodol, že sa vynaloží maximálne úsilie na maximalizáciu účasti rodičov. Napriek tomu sú lieky a zariadenia predpisované bez získania súhlasu rodičov alebo oznámenia po tom, čo tak urobili. Dievčatám označovaným ako „sexuálne aktívne“ – a to nahradilo slovo „promiskuitné“ – sa táto pomoc poskytuje, aby sa zabránilo nelegitímnej hodnote/narodeniu (rýchlo sa napraví) alebo potratu.

[17] Nariadili sme klinikám, ktoré dostávajú federálne fondy, aby oznámili rodičom, že takáto pomoc bola poskytnutá. [Potlesk] Jeden z popredných národných novín vytvoril termín „pravidlo kňučania“ v úvodníkoch proti nám za to, že to robíme, a sme kritizovaní za porušovanie súkromia mladých ľudí. Sudca nedávno vydal súdny príkaz proti presadzovaniu nášho pravidla. Sledoval som televízne panelové relácie, ako diskutujú o tomto probléme, videl som komentátorov, ktorí poukazovali na našu chybu, ale zdá sa, že nikto nespomína morálku ako rolu v téme sexu. [potlesk]

[18] Je celá židovsko-kresťanská tradícia nesprávna? Máme veriť, že na niečo také posvätné sa možno pozerať ako na čisto fyzickú vec bez potenciálu emocionálnej a psychickej ujmy? A nie je právom rodičov radiť a radiť, aby ich deti nerobili chyby, ktoré môžu ovplyvniť celý ich život? [Mierne zvýšenie hlasu a dôraz – dlhý potlesk]

[19] Mnohí z nás vo vláde by chceli vedieť, čo si rodičia myslia o tomto zasahovaní vlády do ich rodiny. Budeme bojovať na súdoch. Právo rodičov a práva rodiny majú prednosť pred právami byrokratov a sociálnych inžinierov sídliacich vo Washingtone. [potlesk]

[20] Ale boj proti oznamovaniu rodičov je v skutočnosti len jedným z príkladov mnohých pokusov oslabiť tradičné hodnoty a dokonca zrušiť pôvodné podmienky americkej demokracie. Sloboda prosperuje, keď je náboženstvo živé a ak je uznávaný právny štát pod Bohom. [Potlesk] Keď naši otcovia zakladatelia schválili Prvý dodatok, snažili sa chrániť cirkvi pred vládnymi zásahmi. Nikdy nemali v úmysle postaviť múr nepriateľstva medzi vládou a samotným konceptom náboženského presvedčenia. [Mumlanie súhlasu, potlesk]

[16] Už niekoľko rokov federálna vláda pomáha finančnými prostriedkami na dotovanie týchto kliník. Pri zabezpečovaní toho Kongres rozhodol, že sa vynaloží maximálne úsilie na maximalizáciu účasti rodičov. Napriek tomu sú lieky a zariadenia predpisované bez získania súhlasu rodičov alebo oznámenia po tom, čo tak urobili. Dievčatám označovaným ako „sexuálne aktívne“ – a to nahradilo slovo „promiskuitné“ – sa táto pomoc poskytuje, aby sa zabránilo nelegitímnej hodnote/narodeniu (rýchlo sa napraví) alebo potratu.

[17] Nariadili sme klinikám, ktoré dostávajú federálne fondy, aby oznámili rodičom, že takáto pomoc bola poskytnutá. [Potlesk] Jeden z popredných národných novín vytvoril termín „pravidlo kňučania“ v úvodníkoch proti nám za to, že to robíme, a sme kritizovaní za porušovanie súkromia mladých ľudí. Sudca nedávno vydal súdny príkaz proti presadzovaniu nášho pravidla. Sledoval som televízne panelové relácie, ako diskutujú o tomto probléme, videl som komentátorov, ktorí poukazovali na našu chybu, ale zdá sa, že nikto nespomína morálku ako rolu v téme sexu. [potlesk]

[18] Je celá židovsko-kresťanská tradícia nesprávna? Máme veriť, že na niečo také posvätné sa možno pozerať ako na čisto fyzickú vec bez potenciálu emocionálnej a psychickej ujmy? A nie je právom rodičov radiť a radiť, aby ich deti nerobili chyby, ktoré môžu ovplyvniť celý ich život? [Mierne zvýšenie hlasu a dôraz – dlhý potlesk]

[19] Mnohí z nás vo vláde by chceli vedieť, čo si rodičia myslia o tomto zasahovaní vlády do ich rodiny. Budeme bojovať na súdoch. Právo rodičov a práva rodiny majú prednosť pred právami byrokratov a sociálnych inžinierov sídliacich vo Washingtone. [potlesk]

[20] Ale boj proti oznamovaniu rodičov je v skutočnosti len jedným z príkladov mnohých pokusov oslabiť tradičné hodnoty a dokonca zrušiť pôvodné podmienky americkej demokracie. Sloboda prosperuje, keď je náboženstvo živé a ak je uznávaný právny štát pod Bohom. [Potlesk] Keď naši otcovia zakladatelia schválili Prvý dodatok, snažili sa chrániť cirkvi pred vládnymi zásahmi. Nikdy nemali v úmysle postaviť múr nepriateľstva medzi vládou a samotným konceptom náboženského presvedčenia. [Mumlanie súhlasu, potlesk]

[21] Dôkazy o tom prenikajú do našej histórie a našej vlády. Deklarácia nezávislosti spomína Najvyššiu bytosť najmenej štyrikrát. „Veríme v Boha“ je vyryté na našich minciach. Najvyšší súd začína svoje konanie náboženskou invokáciou. A členovia Kongresu otvárajú svoje zasadnutia modlitbou. Len náhodou verím, že školáci v Spojených štátoch majú nárok na rovnaké privilégiá ako [Pokračovanie potlesku] sudcovia Najvyššieho súdu a členovia Kongresu.

[22] Minulý rok som poslal Kongresu ústavný dodatok na obnovenie modlitby na verejných školách. Už na tomto zasadnutí rastie podpora oboch strán pre pozmeňujúci a doplňujúci návrh a ja vyzývam Kongres, aby konal rýchlo, aby ho schválil a nechal naše deti modliť sa. [potlesk]

[23] Možno niektorí z vás nedávno čítali o prípade Lubbockovej školy, kde sudca v skutočnosti rozhodol, že je protiústavné, aby školský obvod poskytoval rovnaké zaobchádzanie s náboženskými a nenáboženskými študentskými skupinami, aj keď sa skupinové stretnutia konali počas vlastný čas študentov. Prvý dodatok nikdy nezamýšľal vyžadovať od vlády, aby diskriminovala náboženskú reč. [potlesk]

[24] Senátori Denton a Hatfield navrhli v Kongrese legislatívu týkajúcu sa celej otázky zákazu diskriminácie náboženských foriem prejavu študentov. Takáto legislatíva by mohla ísť ďaleko, aby obnovila slobodu náboženského prejavu pre študentov verejných škôl. A dúfam, že Kongres tieto návrhy zákonov rýchlo zváži. A s vašou pomocou si myslím, že je možné, že by sme tento rok mohli dostať ústavný dodatok aj cez Kongres. [potlesk]

[25] Pred viac ako desiatimi rokmi rozhodnutie Najvyššieho súdu doslova vymazalo z kníh päťdesiatich štátov, stanovy chrániace práva nenarodených detí. Potrat na požiadanie si teraz ročne vyžiada život až jeden a pol milióna nenarodených detí. Legislatíva týkajúca sa ľudského života, ktorá ukončí túto tragédiu, jedného dňa prejde Kongresom a vy ani ja si nikdy nesmieme oddýchnuť, kým sa tak nestane. [Potlesk] Pokiaľ a kým sa nepreukáže, že nenarodené dieťa nie je živá bytosť, potom musí byť chránené jeho právo na život, slobodu a hľadanie šťastia. [potlesk]

[26] Možno si pamätáte, že keď sa začali potraty na požiadanie, mnohí, a som si istý, že mnohí z vás, varovali, že táto prax povedie k poklesu úcty k ľudskému životu, ktorý filozofické premisy ospravedlňovali interrupcie na požiadanie by sa v konečnom dôsledku použili na ospravedlnenie iných útokov na posvätnosť ľudského života – zabíjanie detí alebo zabíjanie z milosti. Je tragické, že tieto varovania sa ukázali ako príliš pravdivé. Len minulý rok súd povolil smrť vyhladovaním postihnutého dojčaťa.

[27] Nariadil som oddeleniu zdravotníctva a sociálnych služieb, aby každému zdravotníckemu zariadeniu v Spojených štátoch vysvetlilo, že zákon o rehabilitácii z roku 1973 chráni všetky postihnuté osoby pred diskrimináciou na základe postihnutia, vrátane dojčiat. [Potlesk] A urobili sme ďalší krok, v ktorom sme požadovali, aby každý jeden príjemca federálnych fondov, ktorý poskytuje služby zdravotnej starostlivosti... pre dojčatá, vyvesil a nechal na viditeľnom mieste vyvesiť oznámenie, v ktorom sa uvádza, že „diskriminačné zlyhanie pri kŕmení a starostlivosti o postihnutých dojčatá v tomto zariadení federálny zákon zakazuje.“ Uvádza aj dvadsaťštyrihodinový; bezplatné číslo, aby sestry a iní mohli nahlásiť porušenia včas, aby zachránili život dieťaťa. [potlesk]

[28] Navyše, nedávna legislatíva, ktorú v Kongrese predstavil zástupca Henry Hyde z Illinois, nielenže zvyšuje obmedzenia na interrupcie financované z verejných zdrojov, ale rieši aj celý tento problém vrážd novorodencov. Vyzývam Kongres, aby začal vypočutia a prijal legislatívu, ktorá bude chrániť právo na život pre všetky deti vrátane postihnutých alebo postihnutých.

[29] Som si istý, že sa občas musíš nechať odradiť, ale tam si si počínal možno lepšie, než vieš. V Amerike je veľké duchovné prebudenie, [potlesk]...obnovenie tradičných hodnôt, ktoré boli základom dobra a veľkosti Ameriky.

[30] Jeden nedávny prieskum výskumnej rady so sídlom vo Washingtone dospel k záveru, že Američania sú oveľa náboženskejší ako ľudia iných národov; 95 percent opýtaných vyjadrilo vieru v Boha a veľká väčšina verila, že Desať prikázaní má skutočný význam v ich živote, a ďalšia štúdia zistila, že drvivá väčšina Američanov nesúhlasí s cudzoložstvom, tínedžerským sexom, pornografiou, potratmi a tvrdými drogami. a táto istá štúdia preukázala hlbokú úctu k dôležitosti rodinných väzieb a náboženského presvedčenia.

[31] Ja [potlesk]...Myslím si, že body, o ktorých sme tu dnes diskutovali, musia byť kľúčovou súčasťou národnej politickej agendy. Prvýkrát Kongres otvorene a vážne diskutuje a zaoberá sa otázkami modlitby a potratov – a to je obrovský pokrok. Opakujem: Amerika je uprostred duchovného prebudenia a morálnej obnovy. A s vašou biblickou zásadou dnes hovorím: „Áno, spravodlivosť nech sa valí ako rieka, spravodlivosť ako nikdy neutíchajúci prúd.“

[32] [Potlesk]...je zrejmé, že veľká časť tohto nového politického a sociálneho konsenzu, o ktorom som hovoril, je založená na pozitívnom pohľade na americkú históriu, ktorý je hrdý na úspechy a rekordy našej krajiny. Nikdy však nesmieme zabúdať, že žiadne vládne schémy človeka nezdokonalia. Vieme, že žiť v tomto svete znamená zaoberať sa tým, čo by filozofi nazvali fenomenológiou zla alebo, ako by to povedali teológovia, doktrínou hriechu.

[33] Vo svete je hriech a zlo a Písmo a Pán Ježiš nám prikazujú, aby sme sa tomu postavili zo všetkých síl. Aj náš národ má dedičstvo zla, s ktorým sa musí vysporiadať. Slávou tejto krajiny bola jej schopnosť prekonať morálne zlo našej minulosti. Napríklad dlhý boj občanov menšín... za rovnaké práva, ktorý bol kedysi zdrojom nejednoty a občianskej vojny, je teraz hrdým bodom pre všetkých Američanov. Nikdy sa nesmieme vrátiť. V tejto krajine nie je priestor pre rasizmus, antisemitizmus či iné formy etnickej a rasovej nenávisti. [Dlhý potlesk]

[34] Viem, že vás rovnako ako mňa vydesilo oživenie niektorých nenávistných skupín hlásajúcich bigotnosť a predsudky. Využite mocný hlas svojich kazateľníc a mocné postavenie svojich cirkví na odsúdenie a izoláciu týchto nenávistných skupín v našom strede. Prikázanie, ktoré nám bolo dané, je jasné a jednoduché: „Milovať budeš svojho blížneho ako seba samého. [potlesk]

[35] Ale nech už v našej minulosti existujú akékoľvek smutné epizódy, každý objektívny pozorovateľ musí mať pozitívny pohľad na americkú históriu, históriu, ktorá bola príbehom naplnených nádejí a snov premenených na skutočnosť. Najmä v tomto storočí Amerika zapálila pochodeň slobody, ale nielen pre nás, ale aj pre milióny ďalších na celom svete.

[36] A to ma privádza k môjmu dnešnému poslednému bodu. Počas mojej prvej tlačovej konferencie vo funkcii prezidenta som v odpovedi na priamu otázku poukázal na to, že ako dobrí marxisti-leninisti sovietski vodcovia otvorene a verejne vyhlásili, že jediná morálka, ktorú uznávajú, je tá, ktorá bude podporovať ich vec, tj. svetová revolúcia. Myslím, že by som mal zdôrazniť, že som len citoval Lenina, ich vedúceho ducha, ktorý v roku 1920 povedal, že zavrhujú všetku morálku, ktorá vychádza z nadprirodzených ideí – to je ich názov pre náboženstvo – alebo ideí, ktoré sú mimo triednych predstáv. Morálka je úplne podriadená záujmom triednej vojny. A všetko je morálne, čo je potrebné na zničenie starého vykorisťovateľského spoločenského poriadku a na zjednotenie proletariátu.

[37] Myslím si, že odmietnutie mnohých vplyvných ľudí prijať tento elementárny fakt sovietskej doktríny ilustruje historickú neochotu vidieť totalitné mocnosti také, aké sú. Tento fenomén sme videli v 30. rokoch minulého storočia. Dnes to vidíme príliš často.

[38] To neznamená, že by sme sa mali izolovať a odmietnuť hľadať s nimi porozumenie. Mám v úmysle urobiť všetko, čo je v mojich silách, aby som ich presvedčil o našom mierovom úmysle, aby som im pripomenul, že to bol Západ, ktorý odmietol využiť svoj jadrový monopol v štyridsiatych a päťdesiatych rokoch na územný zisk a ktorý teraz navrhuje 50-percentné zníženie strategickej balistickej rakiet a odstránenie celej triedy pozemných jadrových rakiet stredného doletu. [potlesk]

[39] Zároveň ich však treba prinútiť pochopiť: nikdy neustúpime zo svojich zásad a noriem. Nikdy sa nevzdáme našej slobody. Nikdy sa nevzdáme našej viery v Boha. [Dlhý potlesk] A nikdy neprestaneme hľadať skutočný mier, ale nemôžeme ubezpečiť, že žiadna z týchto vecí Amerika nestojí prostredníctvom takzvaných riešení jadrového zmrazenia, ktoré niektorí navrhujú.

[40] Pravdou je, že súčasné zmrazenie by bolo veľmi nebezpečným podvodom, pretože to je len ilúzia mieru. Realita je taká, že mier musíme nájsť prostredníctvom sily. [potlesk]

[41] Chcel by som [Potlesk pokračuje]...Súhlasil by som so zmrazením, keby sme mohli zmraziť globálne túžby Sovietov. [Smiech, potlesk] Zmrazenie súčasných úrovní zbraní by odstránilo akýkoľvek stimul pre Sovietov vážne rokovať v Ženeve a prakticky by ukončilo naše šance na dosiahnutie výrazného zníženia počtu zbraní, ktoré sme navrhli. Namiesto toho by dosiahli svoje ciele zmrazením.

[42] Zmrazenie by odmenilo Sovietsky zväz za jeho enormné a bezkonkurenčné nahromadenie vojenských síl. Zabránilo by to zásadnej a dlho očakávanej modernizácii obrany Spojených štátov a spojeneckých síl a naše starnúce sily by boli čoraz zraniteľnejšie. A čestné zmrazenie by si vyžadovalo rozsiahle predchádzajúce rokovania o systémoch a počtoch, ktoré sa majú obmedziť, ao opatreniach na zabezpečenie účinného overovania a dodržiavania predpisov. A druh zmrazenia, ktorý bol navrhnutý, by bolo prakticky nemožné overiť. Takéto veľké úsilie by nás úplne odviedlo od našich súčasných rokovaní o dosiahnutí podstatných znížení. [potlesk]

[43] Ja, pred niekoľkými rokmi, som počul mladého otca, veľmi prominentného mladého muža vo svete zábavy, hovoriť na obrovskom zhromaždení v Kalifornii. Bolo to v čase studenej vojny a komunizmus a náš vlastný spôsob života boli veľmi v mysliach ľudí. A hovoril na túto tému. A zrazu som ho počul hovoriť: „Milujem svoje dievčatká viac než čokoľvek iné –“ A povedal som si: „Ó, nie, nie. Nemôžeš - nehovor to." Ale podcenil som ho. Pokračoval: „Radšej by som teraz videl umierať moje dievčatká; stále veria v Boha, než aby vyrástli za komunizmu a jedného dňa zomreli bez viery v Boha." [potlesk]

[44] Boli... V tom publiku boli tisíce mladých ľudí. S radostným výkrikom sa postavili na nohy. Okamžite rozpoznali hlbokú pravdu v tom, čo povedal, čo sa týka tela a duše a čo bolo skutočne dôležité.

[45] Áno, modlime sa za spásu všetkých, ktorí žijú v tejto totalitnej temnote – modlime sa, aby objavili radosť z poznania Boha. Ale kým to neurobia, uvedomme si, že kým hlásajú nadvládu štátu, vyhlasujú jeho všemohúcnosť nad jednotlivými ľuďmi a predpovedajú jeho možnú nadvládu nad všetkými národmi na zemi, sú stredobodom zla v modernom svete.

[46] Bol to C.S. Lewis, ktorý vo svojich nezabudnuteľných „Screwtape Letters“ napísal: „Najväčšie zlo sa teraz nekoná... v tých špinavých ‚brlohoch zločinu‘, ktoré Dickens rád maľoval. Nerobí sa to ani v koncentračných a pracovných táboroch. V tých vidíme jeho konečný výsledok, ale je koncipovaný a objednaný; hýbali, prideľovali, nosili a minútovali v jasných, kobercom, vyhrievaných a dobre osvetlených kanceláriách tichými mužmi s bielymi goliermi a ostrihanými nechtami a hladko oholenými lícami, ktorí nepotrebujú zvyšovať hlas.“

[47] Nuž, pretože títo „tichí muži“ „nezvyšujú hlas“, pretože niekedy hovoria upokojujúcim tónom bratstva a mieru, pretože ako iní diktátori pred nimi vždy predkladajú „svoju poslednú územnú požiadavku, “ niektorí by chceli, aby sme ich prijali na slovo a prispôsobili sa ich agresívnym impulzom. Ale ak história niečo učí, učí, že prostoduché upokojovanie alebo zbožné želania o našich protivníkoch sú bláznovstvom. Znamená to zradu našej minulosti, premrhanie našej slobody.

[48] Preto vás vyzývam, aby ste hovorili proti tým, ktorí by Spojené štáty postavili do pozície vojenskej a morálnej menejcennosti. Viete, vždy som veril, že starý Screwtape vyhradil svoje najlepšie úsilie pre tých z vás v Cirkvi. Takže vo vašich diskusiách o návrhoch na zmrazenie jadrových zbraní vás vyzývam, aby ste si dávali pozor na pokušenie pýchy – na pokušenie ľahkomyseľnosti...uh..vyhlasovať sa nad všetko a označovať obe strany rovnako za vinné, ignorovať historické fakty a agresívne impulzy impéria zla, jednoducho nazvať preteky v zbrojení obrovským nedorozumením a tým sa zbaviť boja medzi dobrom a zlom.

[49] Žiadam vás, aby ste odolali pokusom tých, ktorí by chceli, aby ste nepodporovali naše úsilie, úsilie tejto administratívy, udržať Ameriku silnú a slobodnú, kým budeme rokovať o skutočnom a overiteľnom znížení svetových jadrových arzenálov a jedného dňa , s Božou pomocou, ich úplné odstránenie. [potlesk]

[50] Aj keď je americká vojenská sila dôležitá, dovoľte mi dodať, že som vždy tvrdil, že boj, ktorý teraz prebieha za svet, nikdy nebudú rozhodovať bomby alebo rakety, armády alebo vojenská sila. Skutočná kríza, ktorej dnes čelíme, je duchovná; v podstate je to skúška morálnej vôle a viery.

[51] Whittaker Chambers, muž, ktorého vlastná náboženská konverzia z neho urobila svedka jednej z hrozných tráum našej doby, prípadu Hiss-Chambers, napísal, že kríza západného sveta existuje do takej miery, že Západ je ľahostajný. k Bohu, do akej miery spolupracuje v snahe komunizmu prinútiť človeka stáť osamote bez Boha. A potom povedal, lebo marxizmus-leninizmus je vlastne druhá najstaršia viera, prvýkrát vyhlásená v rajskej záhrade slovami pokušenia: „Budete ako bohovia“.

[52] Západný svet môže na túto výzvu odpovedať, napísal, „ale iba za predpokladu, že jeho viera v Boha a slobodu, ktorú prikazuje, sú také veľké ako viera komunizmu v človeka.

[53] Verím, že túto výzvu zvládneme. Verím, že komunizmus je ďalšou smutnou, bizarnou kapitolou v dejinách ľudstva, ktorej posledné – posledné stránky sa píšu aj teraz. Verím tomu, pretože zdroj našej sily pri hľadaní ľudskej slobody nie je materiálny, ale duchovný. A pretože nepozná žiadne obmedzenia, musí vydesiť a nakoniec zvíťaziť nad tými, ktorí by zotročili svojich blížnych. Lebo slovami Izaiáša: „Umdlým dáva silu; a tým, ktorí nemajú... mohol zvýšiť silu. Ale tí, ktorí očakávajú na Pána, obnovia svoju silu; vznesú sa s krídlami ako orly; budú bežať a nebudú unavení." [potlesk]

[54] Áno, zmeňte svoj svet. Jeden z našich otcov zakladateľov, Thomas Paine, povedal: „Máme v našich silách začať svet odznova. Môžeme to urobiť, robiť spolu to, čo by žiadna cirkev nedokázala sama.

[55] Boh vás žehnaj a veľmi vám ďakujem. [Dlhý potlesk]





Odkaz na originálny text prejavu v angličtine:

RONALD REAGAN, “EVIL EMPIRE SPEECH” (8 MARCH 1983)
http://www.voicesofdemocracy.umd.edu/reagan-evil-empire-speech-text/